Publicerad: 7 november 2022|Senast uppdaterad: 8 november 2022

Fortnox startar företagsbrevlåda

Jesper Svensson, affärsområdeschef och Svante Erwing, produktområdeschef Fortnox
Av: Jesper Svensson Svante Erwing Press 22

Fortnox ansökan om en digital företagsbrevlåda har nu godkänts av Myndigheten för digital förvaltning. De första företagen kommer att kunna hämta och hantera sin företagspost i den nya brevlådan före årsskiftet.

Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har nu godkänt Fortnox digitala företagsbrevlåda som därmed är ansluten för att ta emot digital post i infrastrukturen Mina meddelanden. Fortnox-brevlådan kan samla all post från myndigheter och andra offentliga aktörer, bland annat underlag för bokföringen. Den blir unik som brevlåda eftersom den både ersätter arbetet med inmatning av underlagen och kan kopplas ihop med AI-tjänster för att tolka och ge bokföringsförslag.

- Genom att bygga in AI i företagsbrevlådan kan vi skapa en slags digital vaktmästare som strukturerar och vid behov hanterar innehållet. Allt hamnar på rätt ställe utan att företagaren behöver sköta allt själv. Det är en digital brevlåda som gör skillnad på riktigt, säger Svante Erwing, produktområdeschef på Fortnox.

Brevlådan kommer att vara kostnadsfri för användarna,  och Fortnox kommer inte heller att debitera någon kostnad, så kallat “digital porto” för avsändare.

Ökning av landets företagsbrevlådor med över 200 procent

Några exempel på post som företagaren nu kan få i Fortnox-brevlådan är skattebesked, inkomstdeklaration, kontoutdrag hos Skatteverket och bekräftelse på årsredovisning. Effekten blir väldigt stor om man ser till mängden kunder som kan lämna pappershantering. Idag används 180 000 digitala företagsbrevlådor i Sverige enligt DIGGs statistik.

- Vi har över 460 000 kunder idag. Om de aktiverar den nya brevlådan så kan antalet företagsbrevlådor i Sverige öka med mer än 200 procent - en dubbel vinst för samhället. Företagen får sin post direkt in i Fortnox och kan därmed ta del av våra digitala innovationer samtidigt som det ger mindre klimatpåverkan för samhället, säger Jesper Svensson, affärsområdeschef Entreprenören, Fortnox.

Sedan slutet av oktober finns Fortnox företagsbrevlåda tillgänglig för distributörer av post i den myndighetsgemensamma funktionen Mina meddelanden. Efter det kommer utvalda Fortnox-kunder kunna aktivera brevlådan från Fortnox plattform.

För ytterligare information, kontakta

Svante Erwing, produktområdesansvarig Engagera, Fortnox 073 - 402 20 61, svante.erwing@fortnox.se

Jesper Svensson, affärsområdeschef Entreprenören, Fortnox, 070 - 851 5219, jesper.svensson@fortnox.se