Starta företag i lågkonjunktur – så gör du för att lyckas
En lågkonjunktur är ofta förknippad med tuffare tider och minskad försäljning för företag. Även konkurserna på marknaden tenderar att öka. Men för dig som vill starta företag behöver det nödvändigtvis inte innebära något negativt. Det finns gott om exempel på framgångsrika företag som har startat i lågkonjunktur – och när konkurserna ökar minskar konkurrensen, vilket öppnar upp möjligheter för andra aktörer att etablera sig på marknaden.
5 tips för att starta företag under lågkonjunktur
Det är givetvis väldigt individuellt hur ett företag klarar sig i en lågkonjunktur. Det gäller att vara tålmodig och ha rätt förutsättningar. Med hårt arbete, uthållighet och en grundlig affärsplan ökar du dina chanser att lyckas.
Använd lågkonjunkturen till din fördel.
Gör en omvärldsspaning för att förstå marknaden.
Utarbeta en detaljerad affärsplan .
Var realistisk när det gäller fasta kostnader.
Förbered dig – det kan ta tid innan företaget växer.
Använd lågkonjunkturen till din fördel
När du startar ett företag under lågkonjunktur är marknaden inte lika full av aktörer och det blir enklare för dig att skilja din verksamhet från konkurrenterna. När konkurrensen minskar och priserna på råvaror samt tjänster blir lägre är det lättare att finna tillgängliga resurser, till exempel lokaler och personal.
Gör en omvärldsspaning för att förstå marknaden
Innan du sätter i gång med din affärsplan är det viktigt att göra en omvärldsspaning för att förstå marknaden och dess utveckling. Se över vilka behov konsumenterna har under en lågkonjunktur och hur din verksamhet kan tillgodose dem på ett kostnadseffektivt sätt.
Nästan alla företag påverkas av lågkonjunkturen. Därför är det bra om du undersöker vilka branscher som är mest samt minst påverkade innan du startar företaget. Branscher som är relaterade till livsmedel, vård och teknologi tenderar att vara mer stabila än andra under svåra ekonomiska tider.
Utarbeta en detaljerad affärsplan
När du har gjort din omvärldsspaning är det dags att skapa en grundlig och stark affärsplan. Genom att du redan har utvärderat marknaden och din målgrupp kan du få en bättre förståelse för hur dina tjänster och produkter skiljer sig från konkurrenternas, och på så sätt stärka din affärsplan.
Var realistisk när det gäller fasta kostnader
Fokusera på att skapa en stabil och lönsam verksamhet. När du startar företag under lågkonjunktur är det extra viktigt att ha en tydlig plan för företagets kostnader. Se därför till att skapa en resultatbudget i tid och håll framöver koll på företagets likviditet .
När det gäller fasta kostnader för företaget, som hyra och lön, är det viktigt att vara realistisk i din affärsplan och budget. Fasta kostnader kommer finnas oavsett om landet är i lågkonjunktur eller inte. Försök att hålla kostnaderna så låga som möjligt i början, så du har mer flexibilitet att justera dem när företaget växer.
Förbered dig – det kan ta tid innan företaget växer
Eftersom efterfrågan minskar under lågkonjunktur är det viktigt att du har en bra krisplan i beredskap, så att du är väl förberedd på eventuella svårigheter. Det kan ta tid att starta ett företag och få det att växa. Men med tålamod och hårt arbete kan du lyckas med ditt företag!
Starta ditt företag med Fortnox
Har du en stark affärsplan och är redo att starta ditt företag? Med Fortnox startar du aktiebolag snabbt och enkelt, och får ett organisationsnummer redo inom bara två timmar.