Så gör du för att starta företag som arkitekt eller ingenjör
Kort om branschen
Arkitekter, ingenjörer och samhällsbyggare bidrar till samhällsutvecklingen med nya, kreativa lösningar inom konstruktion, produktion och design.
– Om du har ett stort samhällsengagemang och vill vara med och skapa värden för ett bättre samhälle är det här en sektor för dig. Du väljer också själv intentionerna med ditt företagande – giggare, småföretagare eller första fasen i ett tillväxtbolag på väg mot börsen, säger Magnus Höij, förbundsdirektör på Innovationsföretagen.
Branschen är, precis som många andra, föränderlig efter samhällsutvecklingen.
– I dagens rörliga samhälle så växer den här sektorn löpande, säger Magnus Höij. Idag är produktdesign, hållbarhet och digitalisering lika självklara beståndsdelar som management, mobilitetslösningar och kommunikation i projekten. Vi ser också en utveckling mot disruptiva affärsmodeller samt att företagen vill komma in än tidigare i projektfasen samt få del av eftermarknaden, det vill säga fortsätta att följa kunder över tid.
Magnus Höij berättar vidare om fördelarna med att driva eget.
– Som konsult och företagare får du kundkontakt, frihet och ansvar och, om du önskar, också kollegor eftersom många småföretag växer och blir framgångsrika. Du styr din egen arbetstid relativt fritt och är oberoende av en produktionsapparat om du inte själv väljer att rikta dig mot de sektorerna.
Inriktningar
Teknik
Industri
Arkitektur
Vad krävs för att starta?
Utbildning och goda yrkeskunskaper. Det finns inga krav på specifika licenser eller dylikt. Krav på certifiering är också relativt ovanligt.
Enligt Magnus Höij är framgångsfaktorerna affärsmässighet, självledarskap och ett stort kontaktnät.
– Våga ta betalt för tiden du lägger ner, värdesätt din kompetens och lägg inte alla ägg i en eller få korgar, säger Magnus.
– Med ett uppdrag på fickan redan när du startar kan du snabbare öka omsättningen. Själva bolagsstarten görs enkelt via verksamt.se. Kanske kan också din privata bankkontakt hjälpa dig med bankkontakter och då kan du nyttja ett upparbetat förtroende.
Material, inventarier och lokaler
– I en uppstartsfas behövs bara en dator och nödvändiga programvaror för att driva själva företaget, berättar Magnus Höij. Investeringar du i stort sett klarar inom ramen för aktiekapitalinsatsen i ett aktiebolag. Därtill behövs mjuka faktorer som ett kontaktnät och en efterfrågan på din specialkompetens, vilka båda är gratis men kan kräva tid att jobba upp.
Du kan starta företaget hemma, hyra ett kontor eller en co-workingyta.
Ekonomi och juridik
I och med att du i regel inte behöver några dyra inventarier eller material är startkostnaderna relativt låga och ryms ofta inom aktiekapitalinsatsen. Vid behov finns ofta möjlighet att ta in externa finansiella medel genom exempelvis banklån för att komma igång och kunna investera i verksamheten. Ett tips är även att ta kontakt med Almi eller Nyföretagarcentrum i uppstartsfasen.
Magnus Höij tipsar om hur du bör agera för att ta betalt från dina kunder:
– Vanliga fällor i en uppstartsfas är att underskatta tiden från arbetad krona tills dess att lönen finns utbetald på ditt lönekonto. Vänta därför aldrig till slutet av ett uppdrag med att ta betalt, tvärtom. Därtill får du då ett konkret svar på betalningsviljan hos din kund. Var extra vaksam för kunder som vill jobba utan avtal, ni riskerar båda att förlora på det. Och slutligen, även om du startar verksamheten med ett stort uppdrag, glöm inte att ägna din tid åt säljarbete. Nya kunder tar tid att få ombord.
– Budgetera och planera för kompetensutveckling, pensionsavsättningar, semester, försäkringar och, om möjligt, ha alltid en buffert på några månadslöner, tipsar Magnus.
Som egenföretagare har du ofta inte samma ekonomiska trygghet som en anställd, varpå det är viktigt att teckna en företagsförsäkring och eventuellt ett medlemskap i en a-kassa. Se också över din sjukförsäkring, som täcker inkomstbortfall vid eventuell sjukfrånvaro. Det är nämligen vanligt att företagare saknar ett fullgott försäkringsskydd.
Vad gäller juridiken är det viktigt att ha koll på avtalen.
– Använd ett standardavtal. Inom samhällsbyggnadssektorn finns ABK 09 för konsulttjänster som exempelvis arkitekter, teknikkonsulter, projekt- och produktionsledningstjänster och besiktningsmän. Avtalet hittar du här . Kunskap om offentlig upphandling kan också vara en fördel att ha, berättar Magnus Höij.
Programvara
Utöver de program du använder i tjänsten behöver du framför allt ett bokförings- och faktureringsprogram så att du kan sköta din bokföring och ta betalt från dina kunder. Ett tillhörande tidsredovisningsprogram kan vara skönt för att automatisera din administration.
Fortnox är Sveriges mest valda ekonomiprogram online, och gör det både enkelt och roligt för dig att hantera företagets administration.
Vi bjuder dig som startar nytt företag på programavgiften de första sex månaderna. Gäller nystartade företag som startats under de senaste tre månaderna, räknat från beställningstillfället.
Marknadsföring
– Nätverka, sätt upp en hemsida och bygg ett personligt varumärke på Linkedin, tipsar Magnus Höij. Annonsera på Google Ads och Google MyBusiness. Lägg tid löpande på att bearbeta nya och befintliga kunder, det är en framgångsfaktor även om du har ett stort uppdrag som löper över lång tid.
En bra marknadsplan gör det enklare att marknadsföra företagets verksamhet och att följa upp resultaten. I Fortnox blogg har vi sammanställt en guide om hur du snabbt och enkelt gör en proffsig marknadsplan.
Ska du anställa?
Om du har behov av att anställa personal finns det en hel del att tänka på. I vår företagsguide om lön och löneadministration har vi samlat allt du behöver veta om att anställa. Glöm inte att anmäla till Skatteverket att företaget är arbetsgivare. Med ett bra löneprogram behöver du inte vara någon expert för att hantera löner – lagar och regler är ofta inlagda och hålls uppdaterade direkt inne i programmet.
Praktisk guide– så startar du
Vi vet att det kan vara mycket att tänka på när man befinner sig i uppstartsfasen av sitt nya företag. I vår företagsguide har vi därför sammanställt information om allt du behöver veta när du startar företag – steg för steg, från start till mål.
Rekommenderad företagsform
De flesta i branschen driver aktiebolag. I och med att ett aktiebolag är en juridisk person blir du inte personligt ansvarig för företagets ekonomiska åtaganden, vilket är en fördel. Har du inte startkapital nog går det också alldeles utmärkt att starta företaget som en enskild firma.
Vi guidar dig – steg för steg
På följande sidor har vi samlat all nödvändig information som krävs för att starta företag.
Ta hjälp av en branschorganisation
Som egenföretagare kan det vara skönt att ha en branschorganisation i ryggen. De kan bland annat hjälpa dig med stöd i olika frågor och du får tillgång till ett nätverk med värdefulla kontakter.
Nedan listas två tips på organisationer, men det finns fler exempel med olika nischar som du enkelt hittar via en sökmotor online.
Nystartad? Testa Fortnox gratis!
Nyligen startat ditt företag? Vi ger dig en extra skjuts i uppstarten! För dig som startat företag de senaste tre månaderna bjuder vi på programavgiften för valfritt paket det första halvåret. Enkelt att komma igång med fri support och fria webbutbildningar.
Enkelt att komma igång.
Sveriges mest använda molnbaserade ekonomiprogram.
Fri support och fria webbutbildningar.
400+ färdiga kopplingar till andra system.
Kopplingar till banker och myndigheter.
Gäller nystartade företag som startats under de senaste tre månaderna, räknat från beställningstillfället.