Så gör du för att starta företag som återförsäljare av profilreklam
Kort om branschen
Profilreklam till företag är en av Sveriges snabbast växande reklammedia och slås omsättningsmässigt bara av internetreklam och möten och events, enligt Kjell Harbom, SBPR.
De flesta nya företag är avknoppningar från gamla bolag, en säljare som har alla kontakter och kör igång på egen hand.
– Traditionellt sett har profilreklam varit regional. Företag köper produktreklam av en lokal återförsäljare. Men det finns ett antal nya aktörer som jobbar helt digitalt och de bolagen går väldigt bra, säger Kjell Harbom på Svensk branschförening för profil- och reklamartiklar, SBPR.
Tillverkningen sker inte förrän beställningen är gjord vilket gör att återförsäljarna slipper hålla lager.
– Det är drömmen för en inköpare att söka och beställa allt på nätet, säger Kjell.
Grenar inom branschen
Återförsäljarna: Mindre aktörer som jobbar direkt mot företagen, ofta i en region men allt mer direkt på nätet.
Importörerna: Större aktörer som har kontakt med tillverkare i exempelvis Kina.
Vad krävs för att starta?
Branschen är väldigt entreprenörsdriven. Man får skapa sin egen business och måste älska kundkontakt. Vi tipsar, tillsammans med Kjell Harbom, om bra saker att tänka på inom olika områden.
Material, inventarier och lokaler
En fördel med profilreklamsbranschen är att det ofta inte behövs några större investeringar initialt. I många fall räcker det i princip med en dator – kontoret kan du till att börja med ha hemifrån.
Ekonomi och juridik
För att få kunder rekommenderar Kjell Harbom att du specialiserar dig:
– Välj din nisch och jobba digitalt.
Som egenföretagare har du ofta inte samma ekonomiska trygghet som en anställd, varpå det är viktigt att teckna en företagsförsäkring och eventuellt ett medlemskap i en a-kassa. Se också över din sjukförsäkring, som täcker inkomstbortfall vid eventuell sjukfrånvaro. Det är nämligen vanligt att företagare saknar ett fullgott försäkringsskydd. Ett tips är även att ta kontakt med Almi eller Nyföretagarcentrum i uppstartsfasen för finansiering och vägledning.
Vad gäller juridiken finns det lite att hålla koll på.
– Du måste kunna skattereglerna för företag som ger bort gåvor till personalen . Reglerna inom kemikalielagstiftningen är ofta snåriga för importörer. Därför är det ofta etablerade företag som redan har kunskapen som börjar importera, berättar Kjell Harbom.
Programvara
I samband med företagets första affärshändelse träder bokföringsskyldigheten i kraft. Fortnox vill därför tipsa om att du redan från början har ett bokföringsprogram. Ett faktureringsprogram är också nödvändigt så att du kan ta betalt från dina kunder på ett smidigt sätt.
Fortnox är Sveriges mest valda ekonomiprogram online, och gör det både enkelt och roligt för dig att hantera företagets administration.
Vi bjuder dig som startar nytt företag på programavgiften de första sex månaderna. Gäller nystartade företag som startats under de senaste tre månaderna, räknat från beställningstillfället.
Marknadsföring
Marknadsföring kan ske i olika kanaler så som sociala medier , tidningar eller på webben. Var noga med att identifiera din målgrupp, det vill säga vilka du huvudsakligen önskar sälja till, för att bli mer pricksäker i marknadsföringen. Vissa målgrupper, till exempel unga, kanske är mer mottagliga för marknadsföring via sociala medier, medan ett äldre klientel kanske främst tar del av marknadsföring i mer klassiska kanaler som dagstidningar.
En bra marknadsplan gör det enklare att marknadsföra företagets verksamhet och att följa upp resultaten. I Fortnox blogg har vi sammanställt en guide om hur du snabbt och enkelt gör en proffsig marknadsplan.
Ska du anställa?
Om du har behov av att anställa personal finns det en hel del att tänka på. I vår företagsguide om lön och löneadministration har vi samlat allt du behöver veta om att anställa. Glöm inte att anmäla till Skatteverket att företaget är arbetsgivare. Med ett bra löneprogram behöver du inte vara någon expert för att hantera löner – lagar och regler är ofta inlagda och hålls uppdaterade direkt inne i programmet.
Praktisk guide – så startar du
Vi vet att det kan vara mycket att tänka på när man befinner sig i uppstartsfasen av sitt nya företag. I vår företagsguide har vi därför sammanställt information om allt du behöver veta när du startar företag – steg för steg, från start till mål.
Rekommenderad företagsform
– Aktiebolag är rekommenderat, men eftersom den inledande investeringen ofta är låg så finns det en del enskilda firmor också, säger Kjell Harbom.
I och med att ett aktiebolag är en juridisk person blir du inte personligt ansvarig för företagets ekonomiska åtaganden, vilket är en fördel.
Vi guidar dig – steg för steg
På följande sidor har vi samlat all nödvändig information som krävs för att starta företag.
Ta hjälp av en branschorganisation
Som egenföretagare kan det vara skönt att ha en branschorganisation i ryggen.
De kan bland annat hjälpa dig med stöd i olika frågor och du får tillgång till ett nätverk med värdefulla kontakter.
SBPR , Sveriges branschförening profil och reklamartiklar, är inriktade på just profilreklambranschen.
Nystartad? Testa Fortnox gratis!
Nyligen startat ditt företag? Vi ger dig en extra skjuts i uppstarten! För dig som startat företag de senaste tre månaderna bjuder vi på programavgiften för valfritt paket det första halvåret. Enkelt att komma igång med fri support och fria webbutbildningar.
Enkelt att komma igång.
Sveriges mest använda molnbaserade ekonomiprogram.
Fri support och fria webbutbildningar.
400+ färdiga kopplingar till andra system.
Kopplingar till banker och myndigheter.
Gäller nystartade företag som startats under de senaste tre månaderna, räknat från beställningstillfället.